Udvikling af en webstrategi er ikke kun et spørgsmål om, hvordan man tilfredsstiller brugerne. Webstrategien skal i lige så høj grad understøtte din forretning, altså formålet med din virksomhed eller organisation.
Indlæg af kommunikationsrådgiver Ulla Nygaard, indehaver af Ulla Nygaard Kommunikation
Hvad nytter det, at beskrivelsen af det smukke Nordsjælland med langstrakte, hvide strande er det mest besøgte indhold på fagforbundets hjemmeside? Beskrivelsen og udlejning af sommerhuse er biprodukter til ”forretningen” fagforbund, som primært sælger medlemskaber og varetager løn-og arbejdsforhold, overenskomster og kompetenceudvikling.
Fagforbundet bør i stedet fremhæve sine kerneydelser på hjemmesiden og lade andre om alt det andet – herunder beskrivelser det skønne Nordsjælland. Det er turistbureauerne meget bedre til, og fagforbundet kan linke hertil fra sin hjemmeside.
Fokus på det væsentlige giver større tydelighed. Det betyder, at formålene bliver mere synlige og klare for de, der besøger hjemmesiden. Less is more. Men det modsatte er desværre ofte tilfældet i dag. Mange hjemmesider knopskyder og forgrener sig af lutter iver for at informere mere. Der er en fare for, at hjemmesiden mister fokus på kerneydelserne. Det kan en smart webstrategi rette op på.
SMART bør i denne forbindelse stå med versaler, fordi SMART også står for opstilling af mål, der er Specifikke, Målbare, Accepterede, Realistiske og Tidsafgrænsede. Mere om det senere.
Grundlaget for det nye web er strategien
Du kender måske det, at I skal have ny hjemmeside, og I går og tumler med at finde en webudvikler. Dem findes der rigtig mange dygtige eksemplarer af på det danske marked. Men det er ikke sikkert, at de dygtige udviklere samtidig har fokus på at jeres forretning, historie, kerneydelser og strategi.
Webudviklerne behøver et godt udgangspunkt, nemlig webstrategien. Det er ligesom bygherren, der har brug for den rigtige byggegrund, en god arkitekttegning og de tekniske undersøgelser, regeltjek m.m, før der støbes og bygges op til det nye hus.
Forundersøgelsen er fundamentet for det nye web
Jeres nuværende hjemmeside bør være genstand for en forundersøgelse, der som minimum består af en analyse af trafikken. Analysen giver svar på, hvor mange der besøger hjemmesiden og hvilke indholdssider de foretrækker.
Trafikanalysen kan være et wake-up-call, for det kan vise sig, at det besøgte indhold på jeres hjemmeside slet ikke svarer til jeres forventninger. En analyse af trafikken vil give jer svar.
Hvem besøger hjemmesiden? Medlemmer, kunder, konkurrenter, potentielle kunder, jobsøgende, studerende eller helt andre? Det spørgsmål bør I stille jer selv, og for at få svaret, bør I gennemføre en spørgeskemaundersøgelse på hjemmesiden.
Spørgeskemaundersøgelsen kan samtidig give jer viden om brugernes tilfredshed. Finder de det, de søger? Hvor tilfredse er de med indholdet? Med navigationen? Med muligheden for interaktion, digital selvbetjening m.m.? Interviews med brugere om deres forventninger, tilfredshed, skuffelser m.m. kan give jer værdifuld input til den nye hjemmeside.
Forretningens vision og mission i centrum for webstrategien
Hvad er jeres forretning eller organisation sat i verden for? Find forretningsstrategien frem og hav den med i overvejelserne om, hvad den nye hjemmeside skal indholde.
Uanset om hjemmesiden tilhører en produktionsvirksomhed, et hospital, en pensionskasse, en hundepension eller noget helt femte, skal den understøtte forretningen, jeres mission og vision. Definer jeres kerneopgaver, eller find dem frem af startegien, og lad dem udgøre kerneindholdet, altså det, som hjemmesiden først og fremmest skal præsentere.
Kerneindholdet for hundepensionen eksempelvis er udlejning af hotelværelser til hunde. Det kan sagtens være, at ejeren også gerne vil give ”lidt mere” til sine kunder og giver gode råd om at afhjælpe tynd mave hos menneskets bedste ven. Men her risikerer den ekstra service at fjerne fokus fra det væsentlige for forretningen, og det er heller ikke sikkert, at hundepensionen er eksperten på dette felt. Derfor bør ejer og webmaster holde fokus på kerneindhold og overlade maveproblemer til eksperterne fx ved at linke til dyrlægens hjemmeside. Links vil nemlig også opfattes som at få “lidt mere”.
Vær knivskarp på indholdet på hjemmeside og jeres øvrige kanaler
Kerneindholdet – det, som understøtter formålet med jeres virksomhed eller organisation – er det indhold, som skal have afgørende fokus. Hvordan skal det præsenteres? Hvad skal brugerne have mulighed for at gøre: bestille, købe, tilmelde sig osv.?
Med kerneindhold og interaktionen på plads, og med analyse, spørgeskemaundersøgelse og brugerinterviews, er I ved at være klædt på til at udforme kravspecifikationen til jeres nye web. Men kig lige hos konkurrenterne også. Hvad har de af spændende ting på deres web?
Brug også tid på at inddrage jeres øvrige kanaler som kundebreve, Facebookside, online nyhedsbreve, logo m.m., så I kan få det hele til at spille sammen.
Jo bedre forberedelse, desto højere kvalitet i jeres kravspecifikation til webudvikleren. Det kan blive en dyr affære at vente med at få de gode ideer til sitet ER udviklet – så risikerer I, at programmør og designer skal starte forfra.
Med en ny strategi kan I sætte mål efter SMART
Mål for online kommunikationen er vigtige for virksomheder og organisationer. Målene efter SMART-princippet hjælper jer til at finde ud af, om det I gør, nu også hjælper jer til at opfylde det, I gerne vil.
- S for specifikke mål. Vær konkrete, når I opstiller mål.
- M for målbare. Stil målbare mål. Fx: Primære kunder skal udgøre en større andel af brugerne på hjemmesiden, fra 24% i år til 40% næste år. (Den årlige spørgeskemaundersøgelse er med til at give svaret)
- A for accepterede. Jeres mål skal være accepterede af organisationen, ikke mindst ledelsen.
- R for realistiske. Det skal være realistisk, at I kan opnå målene.
- T for tidsbegrænset. Sæt mål for en afgrænset periode og få et tjekpunkt for, om målene bliver opfyldt.
SMART-modellen er enkel og operativ. Den hjælper jer til at opnå resultater i jeres webstrategi. Brug den også som evalueringsværktøj.
Dette indlæg er skrevet af Ulla Nygaard, indehaver af Ulla Nygaard Kommunikation.
Kontakt mig, hvis I har brug for hjælp til jeres nye webstrategi