Konkurrenterne kan inspirere dig til at blive unik

Få gode tips til at skille dig ud fra dine konkurrenter på nettet. Fra et konkret eksempel kan du se, hvordan du får potentielle kunder til at huske netop din hjemmeside som helt unik. Det lykkedes for 2talk telecom, som i dag skiller sig ud på nettet fra de øvrige udbydere af telefoni til erhverv.

Skrevet af Ulla Nygaard, indehaver af Ulla Nygaard Kommunikation

Konkurrenternes hjemmesider er guld værd. Brug nogle timer på at besøge dem, og du vil blive meget overrasket over al den viden du får forærende. Du vil se, hvad dine konkurrenter gør godt, og hvad du synes, du selv bør holde dig langt væk fra. Det er et simpelt fif, som kan give dig en masse inspiration, når du selv skal have ny hjemmeside. Og det er helt gratis.

Inspiration henter du på nettet og i en brainstorm

For nylig havde jeg en fantastisk oplevelse sammen med en af mine kunder, som skulle have en ny hjemmeside. Vi gik på nettet sammen for at se, hvordan de øvrige udbydere af IP-telefoni og mobiltelefoni til erhverv præsenterede sig.

Først kedede vi os. Det var simpelthen gabende trist at se det ene telefonapparat efter det andet dukke frem på hjemmesider. De var svære at adskille fra hinanden. Det var gråt i gråt og ufatteligt ens.

Så holdt vi pause. Efter bare fire-fem hjemmesider måtte en kop kaffe skylle det forudsigelige ned. Hvordan kan man ellers illustrere telefoni, spurgte vi hinanden? Svaret lå lige for: Personer – det er jo levende mennesker, der kommunikerer via telefonen.

Nu tog vi os sammen. Vi surfede videre og håbede at finde konkurrenter, der præsenterer telefoni som middel til kommunikation. Når det lykkedes i enkelte tilfælde, blev vi alligevel skuffede. Autentisk brug af fotos og grafik kom vi ikke i nærheden af.

Til sidst var vi tilfredse. For det kunne ikke være svært for os at gøre det bedre – skille os ud – være autentisk og ægte. Spørgsmålet var bare lige: Hvordan?

Du skal spise og sove og spise og sove og spise

Ting tager tid. Vores søgen efter det unikke og autentiske blev en proces. Den fortsatte længe efter strategisnak og udformning af indhold til den nye hjemmeside. Undervejs talte vi om genrer inden for foto, og inden for grafik og illustration, og vi kom rundt om de film vi har set, om fotografer, vi kender osv. osv.

Men ønskerne var ikke på plads, da vi sad over for illustrator Christina Fromberg til mødet om hjemmesidens design. Lidt fumlende kræsede vi om begrebet mennesker, mens Christina tog notater på sin egen måde – ikke med ord, men med illustrationer.

SÅ var den der. Christinas streg var lige netop det, som 2talk telecom fik smag for. Talende mennesker, kommunikerende mennesker, og så i en unik streg. Små ikoner supplerer tegningerne, og er med til at give overblik og indsigt i et teknisk område som IP-telefoni og mobilløsninger til erhverv jo er.

Se resultatet af processen, der førte til den nye hjemmeside for 2talk telecom. 

Pointen er, at du skal skille dig ud fra dine konkurrenter. Det gør du blandt andet ved at betragte konkurrenterne og undersøge, hvad de gør godt og hvad de gør skidt. Du får masser ideer ved at gå på nettet og tjekke konkurrenter, du får inspiration til at brainstorme og arbejde videre med ideer. Nogle gange er det tilfældet, der kommer dig til undsætning. Andre gange vil din systematiske gennemgang af konkurrenterne give indlysende svar.

Men tag ikke fejl: Processen kræver din tilstedeværelse og din indsats. Gør arbejdet sammen med nogen, så du får sparring og ny energi undervejs.

Dette indlæg er skrevet af kommunikationsrådgiver og journalist Ulla Nygaard, der ligesom Christina Fromberg er en del af partnerskabet 3-i-1.

Læs mere om vores kreative samarbejde om hjemmesider på 3-i-1.dk

Comments are closed.