Google favoriserer mobilvenlige websider

I 2015 ændrede Google sine algoritmer, så mobilvenlige hjemmesider blev favoriseret. Det betyder, at indholdet kommer højere op i Googles søgeresultater, hvis din hjemmeside er responsiv. Omvendt vil dit indhold være sværere at finde via Google, hvis du fastholder din gamle hjemmeside, hvor indholdet ikke former sig efter den enhed, det læses på.

Indlæg fra Ulla Nygaard Kommunikation, august 2015

Indhold på responsive hjemmesider ses lige godt på mobiltelefon, tablet og computer, og det har Google besluttet at rangere højere i søgeresultaterne. Derfor bør du overveje at skifte til responsivt web.

Derfor bør du skifte til et responsivt design

Placeringen i søgeresultater på Google kan være afgørende for din forretning og hele formålet med din hjemmeside. Derfor er det ikke uvæsentligt, om din webside er responsiv og læsevenlig for brugere af mobiltelefoner, eller ej. Oplevelsen kender du sikkert selv fra søgninger på mobilen. Det er super lækkert, når indholdet tilpasser sig, og det gør indholdet på et responsivt site.

Google skrev i sin meddelelse fra 26. februar 2015, at ændringerne vil få betydning for alle mobile søgninger verden over og på alle sprog. Det får signifikant betydning for Googles søgeresultater, hedder det i meddelelsen, en ”significant impact in our search results”.

En god anledning til at rense ud og forny dig

Du kan med fordel benytte dette skifte i søgealgoritmerne hos Google til at rykke.

Hvis din hjemmeside er en ældre model og har rigeligt med knopskydninger, vil den under alle omstændigheder have godt af et serviceeftersyn med kritisk gennemgang er hver eneste side.

Du kan få klarhed med Google Analytics over hvilke sider, der er relevante for dine brugere. Tøv ikke med at slette sider, som ikke bliver besøgt. Hvis du opdager, at ingen eller kun få søger efter indhold, som er vigtigt for din virksomhed, bør du overveje at præsentere indholdet på en anden måde. Du kan eksempelvis benytte online nyhedsbrevet til at få mere relevant trafik til din hjemmeside.

Online nyhedsbrevet er et fantastisk redskab.

Den rigtige forberedelse af dit nye, repsonsive web

Analysen af besøgene på dine nuværende hjemmeside er den rigtige start på processen mod dit nye, responsive web. En oprydning i indholdet betyder måske, at du kasserer halvdelen af dine sider eller mere, og det kan være en fordel.

Prioriter det indhold, der er vigtigt for din hjemmeside, og vær bevidst om, hvordan indholdet understøtter formålet med din forretning eller organisation. Når du er kommet her til, er vejen banet for at finde en ny struktur for indholdet.

Designet til din nye, responsive hjemmeside skal først i spil, når du har styr på indhold og struktur. På den måde kan du få skabt et web-design, der understøtter dit vigtige indhold. Tøv ikke med at se på konkurrenternes hjemmesider, og bliv inspireret eller advaret.

Du kan få hjælp til web-processen hos Ulla Nygaard Kommunikation.

Start med at sende mig en mail.

Comments are closed.